Във връзка с настъпващият краен срок по издаване и регистрация на технически паспорти на сгради, въведени в експлоатация след 2007 година, и съблюдавайки Наредба № 5 от ЗУТ Асоциацията на управителите на етажна собственост във Варна с председател "Кантора Акорд Плюс" ООД проведе среща с Регионална Камара на архитектите – гр.Варна, РКИИП - Варна, БААИК като на същата се очертаха проблеми и насоки, свързани с паспортизиране на сградите в режим на етажна собственост.
Срещата на браншовите организации бе с цел да се избегнат злоупотреби и нелоялни практики във връзка с изготвянето на техническите паспорти. Разговори бяха проведени и с Регионалната Камара на независимите оценители в България. Дали дадена сграда има регистриран технически паспорт е обстоятелство, което според тях категорично ще има отражение при оценките на недвижими имоти.
Още по темата вижте ТУК
Крайният срок за изготвяне на технически паспорт на сградите е 31 декември 2022 година. До тогава всички собственици трябва да са готови с документацията.
Процедурата, която е по изискване на Европейския съю е отлагана четири пъти. Паспортизацията е задължителна за сградите, които са построени преди 2007 година. Глобите са в размер на 300 лв., но това не отменя ангажимента на собствениците такъв технически паспорт да бъде съставен.
Технически паспорт се изготвя за цял блок, а не само за отделен вход. Именно това прави процедурата сложна и изискваща време за задвижване. На всеки отделен вход трябва да се направи общо събрание, където да се излъчи представител /или комисия/ на входа, който да гласува от името на собствениците на съвместно общо събрание на всички входове от блока. На въпросното съвместно общо събрание е необходимо да се представят две-три оферти от фирми, които извършват тази дейност, за да изберат подходящата. След това се прави допитване в Общината и се проверява дали имат налична документация за сградата. Срокът на Общината за отговор е поне месец. После собствениците /чрез представителите на всеки вход/ си избират фирма за фактическото обследване, която да им каже колко ще струва изготвянето на техническия паспорт в крайна сметка. След това трябва да се начислят и съберат средствата. Начисляването на сумите е редно да се осъществи съобразно притежаваните проценти идеални части от общите части на сградата на всеки собственик. Самото заплащане, за да не е в тежест на живущите, може да се реализира и разсрочено. И накрая изготвянето на техническия паспорт се възлага на фирмата за обследване. Процедурата е доста дълга дори и за сгради с малко на брой апартаменти.
В момента няма фиксирана пазарна цена за изготвянето на техническите паспорти, но се очаква за апартамент от 60 квадрата да бъде в порядъка на около 200 лв.
Вижте най-актуалната към момента имформация за цялата процедура и затрудненията, които могат да възникнат във връзка с паспортизациятаТУК
Следете на сайта на Асоциацията на управителите на етажна собственост и Кантора Акорд – професионален домоуправител за допълнителна информация във връзка с изготвянето на техническите паспорти на сградите, където предстои да бъдат обновени новини по тази тема.
Документ от Камарата на архитектите във връзка с техническите паспорти на сградите:
Покана за годишно общо събрание на членовете на сдружение Асоциация на управителите на етажна собственост.
Прочети ощеВъв връзка с настъпващият краен срок по издаване и регистрация на технически паспорти на сгради, въведени в експлоатация след 2007 година, и съблюдавайки Наредба № 5 от ЗУТ Ас...
Прочети ощеМЕДИАЦИЯТА е алтернативен способ за решаване на спорове, при който неутрална трета страна подпомага спорещите страни за решаване на конфликти чрез използване на специализирани ...
Прочети още